Roetzen schreef:
Misschien had je dan beter twee sectorantennes kunnen toepassen. Ongeveer zoals dit wat ik zag in de jachthaven van Veere:

De doos in het midden is het AP. De coax kabels zijn niet langer dan een meter.
Ik zal je vertellen hoe het gekomen is

. Daarmee raken we misschien wel wat off-topic maar aan de andere kant is het misschien wel aardig om mee te lezen.
Kort nadat FON geïntroduceerd werd, heb ik een Fonera besteld en aangesloten. Werkte op zich leuk, maar bereik was erg matig. Zelfs vanaf zolder (modern huis / veel beton / goed geisoleerd / hoog rendementsglas) was het bereik matig. Want het leek mij leuk om mijn hotspot bereikbaar te maken vanaf een openbare parkeerplaats, een stukje verderop.
In dezelfde tijd had ik al een paar van die 2,4 Ghz. biquad antennes gemaakt (van PE2ER). Die antennes werkten, mits goed gebouwd, erg goed.
Op een dag heb ik (wlan antennes waren toen nog erg duur) een biquad en de Fonera in waterdichte kastjes ingebouwd en op dak in 1 van mijn antennemasten gezet, want er stonden al wat antennes op het dak voor andere hobby's

. UTP en spanning van zolder de mast in en het werkte.
Deze configuratie heeft lang (jaren) goed gewerkt, in weer in wind. Mijn hotspot werd echter nooit gebruikt. Net toen ik van plan was de hele zooi dan maar offline te halen en terzijnertijd van het dak te gaan halen, werd mijn hotspot ineens regelmatig gebruikt. In de buurt staan wat huurhuizen waar Poolse werknemers voor enige tijd verblijven en ik heb de indruk dat zij mijn hotspot goed wisten te vinden.
Helaas is de 1e Fonera een tijdje geleden kapot gegaan na een heftige onweersbui. Omdat het toen te onpraktisch was (winter / koud / slecht weer) om snel het dak op te gaan en wat anders te plaatsen heb ik besloten gebruik te maken van de apparatuur die al aanwezig was. Ik had al eens eerder een 3dBd 2,4 Ghz. omni op het dak in de mast gezet, die ik een tijdje gebruikt heb om een signaal van een draadloze camera te ontvangen. Nadat ik de nieuwe Fonera op dit antennetje aangesloten had, bleek de reikwijdte erg tegen te vallen. De antenne staat een meter boven het dak (dus weinig vrij zicht) en er zit zo'n 10 meter Exoflex10 of Aircom+ tussen. Ontvangst was wel goed, maar zenden viel erg tegen.
Natuurlijk zijn er allerlei oplossingen die veel beter zijn,

maar ik heb er in mijn geval voor gekozen effe zo'n booster aan te schaffen. Dat was van alle oplossingen nu de meest praktische. De booster hangt op zolder, dus de grootste winst die ik bereik is het compenseren van het kabelverlies. Ik kan me niet voorstellen dat deze booster ook het RX signaal versterkt, maar het werkt nu erg goed.
Als het weer wat beter weer wordt, ga ik weer eens het dak op om wat onderhoud aan de antennes uit te voeren. En ik sluit niet uit dat ik dan de setup van de Fonera drastisch wijzig. Het zou kunnen dat ik dan weer iets maak met de Fonera fysiek op het dak en er 1 of 2 sectorantennes aan (via zo'n powersplitter. Het zou niet kunnen werken maar schijnt dat toch wel te doen). Aan de andere kant vind ik het ook wel makkelijk dat de Fonera op zolder hangt en ik er makkelijk bij kan als er iets mee zou zijn of als ie defect zou raken. Optie twee is dan ook dat ik de booster gewoon blijf gebruiken, maar 1 of twee sectorantennes wat hoger in de mast zet, in plaats van de Omni. Maar dat zien we over een maand of twee wel weer