Het is wo sep 08, 2010 3:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fon op camping Almere
BerichtGeplaatst: ma maart 15, 2010 17:12 

Wiend schreef:
Resultaat was matig, ook omdat er maar 70mW of zo uit de Fonera komt.

komt omdat 70mW + 2,5dbi antenne er in totaal dus 100mW uitkomt;
vervang je het door die Fontenna (sector antenne) kom je er eigenlijk bovenuit

diezelfde boosters worden op de "nederlandse" sites nochtans geafficheerd met "Verhoogt ontvangst gevoeligheid" en dan spreken ze van 12 - 37dbi ontvangstgevoeligheids verbetering....
Citaat:
Daarna eens een keer via Ebay zo'n 500 mW. booster gekocht een aangesloten. De resultaten vond ik zelf vrij spectaculair: In een straal van 200 meter (en dat is best ver in een woonwijk waar ook nog eens tientallen netwerkjes actief zijn) kan ik zelfs met mijn smartphone nog connecten en verbinding maken via mijn hotspot. Theoretisch klopt het verhaal inderdaad niet helemaal maar praktisch gezien werkt het wel. Misschien zit er wel een heel gevoelig ontvangertje in de Fonera.

u bent niet de enige...heb er al diverse mensen tegengekomen die dit deden...3jaar na datum nog altijd geen "problemen" ...maar wel vele euro's rijker want diverse woonblokken hadden ondertussen FON leren kennen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 15, 2010 17:45 

Wiend schreef:
Leuke setup zo, maar waarom heb je daar geen sectorantenne geplaatst, in plaats van een omni? Het signaal zal sowieso door de muur tegengehouden worden. Met een sectorantenne (die betaalbaar zijn op de site die ik eerder noemde) had je wellicht hetzelfde resultaat bereikt zonder booster als nu met booster. Aan de andere kant werkt het nu ook en daar gaat het om :D

Omdat er eigenlijk vnl vraag was om vanuit het gebouw erop te kunnen...
en dan vnl er pal onder.... en er pal naast links...
en het zou idd leuk zijn om tot in de feestzaal aan de overkant te geraken...een kabel tot daar trekken was niet mogelijk;

ik had nog geijverd om de asbest-radioactieve bliksemantenne die weggehaald werd door deze te vervangen...dan werd heel de campus tenminste mooi gedekt... nu is dat hoofdgebouw idd wat aan't blokkeren...

Citaat:
Bij de Belgische site die jij noemde verkopen ze ook die Alfa 500 mW. USB dingen. Daar heb ik er ook 1 van en daar maak ik op vakantie vaak met veel plezier gebruik van.

ik heb de 1W versie van die Alfa...leuk... maar uit ervaring nog niet goed genoeg;
van't weekend in een bibliotheek nog mee geexperimenteerd... ook met een 9db antenne erop te plaatsen bleek het niet te helpen...
uiteindelijk gewoon via het vals plafond overal een AP in de ruimtes waar er wifi nodig was gezet; want ik had met al die boosters & groter antennes en richtantennes zelfs 99% en 5 balkjes enzovoort... ik kreeg vaak amper een IP of kon google niet pingen... kortom veel packet loss...

nochtans allemaal grijze snelbouwsteen... binnenmuren...
je zou er geen gewapend beton of metaal of water kunnen inzien?
en toch...

daarmee wifi -> openlucht perfect... (tot het regent/sneeuwt...dan ga je roepen achter 5ghz :-)

Citaat:
Als ik een camping zou hebben of daar een hotspot zou gaan maken, zoals de topicstarter, dan zou ik die dingen er bij gaan verkopen 8)

mja daarmee dat die dingen dus vlug verdwijnen of klein lettertjes hebben....
bijv de Senoa 600mW.... is pas 600mW als je slechts 11mbit ofzo erdoorjaagt ipv 54mbit
ook de cdrwinkel.be die de 1W booster verkocht heeft ze al eraf moeten halen en verkoopt nu de 500mW... die ervan uitgaat dat je er een "laptop" wifi mee wilt verbeteren (laptop wifi is een 31mW radio vaak...die via die booster dan tot 500mW gaat.... de FON is een 62mW antenne...en de oude linksys kon zelfs voorbij de 100mW maar er was dan wel een vrij grote RUIS ... maja de meesten vonden dat bijzaak...iets opblazen is leuker dan iets "mooi" maken :-))

als je die dingen als pakket verkoopt ben je strafbaar....
door het afzonderlijk te verkopen (fonera/fontenna) is de persoon die de 2 toestellen verbindt in feite strafbaar... :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 0:37 

Wiend schreef:
Op het dak ( 11 meter hoog) heb ik een wlan omni antenne (weet niet eens meer hoeveel gain dat ding heeft). Daar via 15 meter dikke, goede coax de Fonera op aangesloten. Resultaat was matig, ook omdat er maar 70mW of zo uit de Fonera komt.

Dat het resultaat matig was, komt eerder doordat 15 meter coax veel te lang is. Ik heb aan mijn 7 dBi omni 3 meter Ecoflex 10 hangen en dat is eigenlijk al aan het randje. Ik raak daarmee 1 dB kwijt. En veel beter dan Ecoflex 10 zul je niet vinden.

Met 15 meter ben je minimaal 5dB kwijt en als het iets minder goede kabel is 10 dB.
Wiend schreef:
Daarna eens een keer via Ebay zo'n 500 mW. booster gekocht een aangesloten. De resultaten vond ik zelf vrij spectaculair: In een straal van 200 meter (en dat is best ver in een woonwijk waar ook nog eens tientallen netwerkjes actief zijn) kan ik zelfs met mijn smartphone nog connecten en verbinding maken via mijn hotspot.

Als die booster ook een ontvangstversterker heeft en die booster wordt vlak bij de antenne geplaatst, dan is het verklaarbaar. Die compenseert dan namelijk de kabelverliezen op dezelfde manier als een mastversterker dat bij de oude Duitsland antennes deed....
Wiend schreef:
Overigens heb ik het vermogen wel iets terug geschroefd en heb ik een kanaal gekozen wat niet in de buurt gebruikt wordt. Mijn doelstelling was om mijn Fon hotspot bereikbaar te maken vanaf twee parkeerplaatsen in de buurt en daar ben ik goed in geslaagd.

Misschien had je dan beter twee sectorantennes kunnen toepassen. Ongeveer zoals dit wat ik zag in de jachthaven van Veere:
Afbeelding
De doos in het midden is het AP. De coax kabels zijn niet langer dan een meter.

Fidonet: 2:280/5555
HAM: PA0MMV
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 18:44 

Roetzen schreef:
Misschien had je dan beter twee sectorantennes kunnen toepassen. Ongeveer zoals dit wat ik zag in de jachthaven van Veere:
Afbeelding
De doos in het midden is het AP. De coax kabels zijn niet langer dan een meter.

Ik zal je vertellen hoe het gekomen is :P . Daarmee raken we misschien wel wat off-topic maar aan de andere kant is het misschien wel aardig om mee te lezen.

Kort nadat FON geïntroduceerd werd, heb ik een Fonera besteld en aangesloten. Werkte op zich leuk, maar bereik was erg matig. Zelfs vanaf zolder (modern huis / veel beton / goed geisoleerd / hoog rendementsglas) was het bereik matig. Want het leek mij leuk om mijn hotspot bereikbaar te maken vanaf een openbare parkeerplaats, een stukje verderop.

In dezelfde tijd had ik al een paar van die 2,4 Ghz. biquad antennes gemaakt (van PE2ER). Die antennes werkten, mits goed gebouwd, erg goed.

Op een dag heb ik (wlan antennes waren toen nog erg duur) een biquad en de Fonera in waterdichte kastjes ingebouwd en op dak in 1 van mijn antennemasten gezet, want er stonden al wat antennes op het dak voor andere hobby's 8) . UTP en spanning van zolder de mast in en het werkte.

Deze configuratie heeft lang (jaren) goed gewerkt, in weer in wind. Mijn hotspot werd echter nooit gebruikt. Net toen ik van plan was de hele zooi dan maar offline te halen en terzijnertijd van het dak te gaan halen, werd mijn hotspot ineens regelmatig gebruikt. In de buurt staan wat huurhuizen waar Poolse werknemers voor enige tijd verblijven en ik heb de indruk dat zij mijn hotspot goed wisten te vinden.

Helaas is de 1e Fonera een tijdje geleden kapot gegaan na een heftige onweersbui. Omdat het toen te onpraktisch was (winter / koud / slecht weer) om snel het dak op te gaan en wat anders te plaatsen heb ik besloten gebruik te maken van de apparatuur die al aanwezig was. Ik had al eens eerder een 3dBd 2,4 Ghz. omni op het dak in de mast gezet, die ik een tijdje gebruikt heb om een signaal van een draadloze camera te ontvangen. Nadat ik de nieuwe Fonera op dit antennetje aangesloten had, bleek de reikwijdte erg tegen te vallen. De antenne staat een meter boven het dak (dus weinig vrij zicht) en er zit zo'n 10 meter Exoflex10 of Aircom+ tussen. Ontvangst was wel goed, maar zenden viel erg tegen.

Natuurlijk zijn er allerlei oplossingen die veel beter zijn, :D maar ik heb er in mijn geval voor gekozen effe zo'n booster aan te schaffen. Dat was van alle oplossingen nu de meest praktische. De booster hangt op zolder, dus de grootste winst die ik bereik is het compenseren van het kabelverlies. Ik kan me niet voorstellen dat deze booster ook het RX signaal versterkt, maar het werkt nu erg goed.

Als het weer wat beter weer wordt, ga ik weer eens het dak op om wat onderhoud aan de antennes uit te voeren. En ik sluit niet uit dat ik dan de setup van de Fonera drastisch wijzig. Het zou kunnen dat ik dan weer iets maak met de Fonera fysiek op het dak en er 1 of 2 sectorantennes aan (via zo'n powersplitter. Het zou niet kunnen werken maar schijnt dat toch wel te doen). Aan de andere kant vind ik het ook wel makkelijk dat de Fonera op zolder hangt en ik er makkelijk bij kan als er iets mee zou zijn of als ie defect zou raken. Optie twee is dan ook dat ik de booster gewoon blijf gebruiken, maar 1 of twee sectorantennes wat hoger in de mast zet, in plaats van de Omni. Maar dat zien we over een maand of twee wel weer :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur