Het is vr sep 10, 2010 9:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Geen netwerkverbinding met FON hotspot
BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2009 11:00 

Ik lig met een schip in een haven waar een FON hotspot actief is.
Mijn 24 dBi richt-antenne die verbonden is aan een 800 Mw usb adapter herkent het FON netwerk wel, er is dus een radioverbinding, en de signal strength is Excellent 100%.
Echter een netwerkverbinding maken lukt niet, die komt niet tot stand. Met alle andere netwerken lukt dit wel, maar deze hebben een te zwakke verbinding. Ik wil dus het liefst die snelle FON verbinding gebruiken. Eigenaardig genoeg heb ik met een geleende ZyXel G260 wireless USB adapter op dezelfde PC wel een hele goede en razendsnelle verbinding op dit FON netwerk. Waarbij de verbinding op max 108 Mbps werkt, die ZyXel ZyAir G260 is te goed in gebruik...en dus helaas niet meer te verkrijgen.
Kan het zijn dat bepaalde usb adapters niet communiceren met een FON hotspot ?
Ik gebruik overigens Windows XP servicePack 2, ik ben benieuwd of iemand hier een tip voor heeft.

alvast bedankt , Marc

Profiel  

Berichttitel: Re: Geen netwerkverbinding met FON hotspot
BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2009 12:05 

kun je powersaving uitschakelen op die usb adaptor?
Sommige wifi chipsets houden er niet van dat FON met zijn SSID speelt dit door een foutieve implementatie van de Wifi chipset maker trouwens...

Zowiezo iets dat vaker zal optreden nu ook Apple Extreme , Netgear , Dlink deze techniek hanteren voor een "guest wifi network"
Alleen FON heeft een Centraal authenticatiesysteem & mapping voor dit guest wifi netwerk

trouwens in welke haven zit je?
kun je een screenshot posten van maps.google.com/maps.fon.com (waar je schip is en waar de fonspot zou zitten? :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 24, 2009 20:28 

De power save mode van die adapter heb ik op CAM gezet (dus uit), dat heeft geen effect. Ook heb ik het kanaal op 7 gezet, dit is het kanaal waarop die adapter het FON netwerk herkent, dit heeft ook geen effect. Volgens opgave van de fabrikant heb ik de correcte driver (RealtekRTL8187) voor XP geinstalleerd. Tja dan weet ik het ook niet meer...met deze adapter kan ik blijkbaar niet op een FON netwerk. Het zal de chipset dan wel zijn, beetje jammer wel...
Ik lig met mijn schip in een haven in Andijk NH, en het FON netwerk is FON_DE_KREUPEL.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2009 9:16 

ik heb je info alvast doorgespeeld naar FON...
eventueel kunnen we best een wiki lemma maken met getest materiaal om te connecteren met FON netwerken...

http://wiki.fon.com/mediawiki/index.php ... section=25

Eventueel de Alfa Cam Usb van 500mW eens proberen? daar heb ik nog geen klachten van gehoord op de diverse camper sites en die is vrij eenvoudig te vinden

http://www.cdrwinkel.com/shop/browse/category/WiFi

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2009 21:28 

Nou ik ben eruit, ik heb een netwerkverbinding met het fon netwerk, ik heb daartoe alle andere netwerken verwijderd, softwarematig de versterker opgevoerd naar 1400 Mw, een geforceerd kanaal toegekend aan de usb adapter, (een kanaal boven de 12), hiermee kwam er dus een netwerkverbinding tot stand. Ik vermoed dat het probleem zit in het feit dat het een unsecured network is, blijkbaar kunnen die niet met alle kanalen overweg, of de chip set op de adapter.
Anyway het werkt en met een snelheid van 108 Mbps ben ik meer dan tevreden...
Evengoed bedankt voor alle tips en tijd.

groet Marc

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2009 21:48 

watermarc schreef:
Nou ik ben eruit, ik heb een netwerkverbinding met het fon netwerk, ik heb daartoe alle andere netwerken verwijderd, softwarematig de versterker opgevoerd naar 1400 Mw, een geforceerd kanaal toegekend aan de usb adapter, (een kanaal boven de 12), hiermee kwam er dus een netwerkverbinding tot stand. Ik vermoed dat het probleem zit in het feit dat het een unsecured network is, blijkbaar kunnen die niet met alle kanalen overweg, of de chip set op de adapter.
Anyway het werkt en met een snelheid van 108 Mbps ben ik meer dan tevreden...
Evengoed bedankt voor alle tips en tijd.
groet Marc

ik vind het wel raar dat je een snelheid >108 op een fonspot hebt bewerkstelligd?
alleen de Fonera 2N die afgelopen week is gereleased kan snelheden >54 mbit aan?
ook zijn ze allemaal gelimiteerd tot en met kanaal 11?

btw is het de hotspot op de molenweg?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2009 11:35 

excuses voor de verwarring voor een tikfout van mij, er had moeten staan een kanaal niet boven de 12...
en het viel mij ook al op dat met die geleende ZyXel ZyAir G260 usb adapter de speed wel degelijk ruim boven de 54 Mbps lag, de G van deze adapter schijnt te staan voor de verdubbeling van 54, dus theoretisch 108 Mbps.
Met de adapter die ik nu heb behaal ik afwisselend 54, 76, 96 en soms 108 Mbps.
En of dat nou adapter speed is of hotspot speed...ik weet het niet, het gaat wel razendsnel, en dat telt.

groet marc

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2009 11:52 

watermarc schreef:
excuses voor de verwarring voor een tikfout van mij, er had moeten staan een kanaal niet boven de 12...
en het viel mij ook al op dat met die geleende ZyXel ZyAir G260 usb adapter de speed wel degelijk ruim boven de 54 Mbps lag, de G van deze adapter schijnt te staan voor de verdubbeling van 54, dus theoretisch 108 Mbps.
Met de adapter die ik nu heb behaal ik afwisselend 54, 76, 96 en soms 108 Mbps.
En of dat nou adapter speed is of hotspot speed...ik weet het niet, het gaat wel razendsnel, en dat telt.
groet marc

hmm er bestaat wel zoiets als "boost" (108mbit) waarbij je 2 connecties legt...
leuk om te horen dat dat eventueel zou werken met een fonera :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2009 23:03 

Vandaag is mij iets opgevallen. M´n 2e fonera1 is niet meer te benaderen. :cry:

SSID´s zijn wel te zien(maar soms ook niet), maar met geen mogelijkheid verbinding te krijgen(zowel prive als publiekelijk deel).
En als er dan heel af en toe nog verbinding mogelijk was op prive wlan, dan was er totaal geen internet verbinding, en heel onstabiele verbinding naar fonera zelf(bv status pagina).

Fonera(overigens 2e type van 1e model, die met verbeterde voeding, herinneren we nog fw= 0.7.2 r3) had aan lan zeide fixed instellingen, Op wlan zeide zat ie op vrij kanaal. Wel 4 keer herstart en wel half uur laten pruttelen, maar helaas, niet meer benaderbaar.
Ding is meer dan anderhalf jaar 24/7 actief geweest. Ik vermoed dat ie gewoon op is.
M´n eerste fonera soortgelijk model doet het nog wel.

Is dat trouwens een kenmerk, als fonera niet meer benaderbaar is maar zekerweten alle configuratie ok, dat dan de fonera gewoon z´n beste tijd heeft gehad? (ik vermoed dat zeg maar het magnetron deel defect is betreft data overdracht)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2009 23:53 

Misschien wel...
M'n fonera 1.0 is daarom ook al een tijdje uit de lucht
Ging goed na een reset ;elke keer ik er freewlan op zette was ie onstabiel :(
kijk eventueel eens of de antenne nog op het mobo goed vast zit :(

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur